בקר לאופניים חשמליים

אקדמיית אורבן רייד המתמחה בתחום הדו הגלגלי-חשמלי, פותחת את ההרשמה למחזור הקרוב.

אנו מזמינים אותך להשאיר פרטים בתחתית העמוד!

בקר לאופניים חשמליים מהווה למעשה את מרכז המערכת, אליו מתחברים ומתנקזים כל הרכיבים החשמליים וממנו מועברות פקודות אלקטרוניות לחלקים השונים.מדובר ברכיב חשמלי אלקטרוני המקבל את האנרגיה לפעילותו מסוללת האופניים ומשמש בעיקר לוויסות הזרם שמגיע אל המנוע, דגמי הבקר השונים מסווגים בהתאם להספק המקסימאלי שהם מספקים, הנמדד בוואט, ומוגדרים בהתאם לטווח מתח העבודה שלהם הנמדד בוולט ויכולת באמפר.

יש המון בקרים והמון סוגי צגים ואחד הדברים החשובים ביותר שאנו צריכים לבדוק לפני התקנת בקר הוא שהצג והבקר שאנו מתקינים יתאימו אחד לשני, ניתן דוגמה להמחשה: בואו נדמיין שלכל בקר יש שפה משלו והצג צריך לדעת לדבר באותה שפה של הבקר כדי שיעבוד בצורה תקינה, כלומר לא כל צג מתאים לכל בקר ולהפך ולכן צריך לבדוק לפני ההתקנה את התאימות בין הבקר לצג.

 

תפקידי הבקר משתנים בין הדגמים והסוגים השונים של המערכות והבקרים ולרוב מדובר במספר פעולות מרכזיות:

 

  • פיקוח והגנה על הזרם והמתח שעובר במטעני האופניים החשמליות.
  • שליטה על מהירותו של המנוע והגבלת המהירות המקסימלית.
  • הפסקת פעולת המנוע בעת עצירה.
  • פיקוח על פעולת המנוע.
  • הפעלת נורות חיווי שונות.

 

בנוסף לכך, ניתן למצוא בקרים המשמשים גם לבלימה חשמלית, חיבור למד מהירות דיגיטלי, לפעולה שקטה של המנוע ולבקרת שיוט.

 

שליטה על מהירות המנוע של אופניים חשמליים

 

התפקיד המרכזי של בקר לאופניים חשמליות הוא לשלוט על מהירות ועוצמת המנוע, פעולה המתאפשרת בעקבות הקשר הישיר שבין המתח במנוע למהירות. הבקר מנתק ומחבר במהירות גבוהה מאוד את המתח המגיע למנוע, וזאת בהתאם לקצב הנסיעה. כלומר, ככל שהחיבור והניתוק איטיים יותר כך קטנה מהירות סיבובי המנוע והנסיעה, וכאשר קצב החיבור והניתוק עולה כך גדלה מהירות פעולת המנוע.

 

קיימים 2 סוגי בקרים עיקריים:

 

1. בקר בראשלס – בקר עם תוכנה מובנת כלומר כל מה שדרוש מאיתנו זה להתקין אותו ומרגע ההתקנה הוא יודע לעבוד

 

2. בקר תכנות – בקרים אלה יותר מורכבים ודורשים התקנה ותכנות לפי המפרט החשמלי של הכלי שעליו אנו מתקינים אותו, תכנות זה מתבצע דרך המחשב או אפליקציה, תלוי בבקר.

עכשיו בטח תשאלו את עצמכם, האם ניתן להתקין איזה בקר שאנחנו רוצים על כל כלי חשמלי במידה ואנחנו מתקינים בקר עם צג תואם?

התשובה היא בוודאי שלא מכיוון שכמו שאמרנו קודם הבקר הוא מחשב הניהול של הכלי שלנו, דוגמה להמחשה: דמיינו שאנו נתקין מחשב ניהול של פרארי על קיה פיקנטו. תסכימו איתי שהמנוע של הקיה ושאר הרכיבים לא יעמדו בעומסים שאותם המחשב רוצה לקחת את הרכב. אז כך גם באופניים שלנו, אנו צריכים לבין איזה בקר הכי נכון להתקין על הכלי מה שמוביל אותנו לדבר הבא.

 

בשביל להבין איזה בקר הכי נכון להתקין אנחנו צריכים קודם להכיר ולהבין איך אנו יודעים מה העוצמה של הבקר כדי להבין האם הוא חזק מדי, חלש מדי ואולי מתאים בדיוק

 

הספק הבקר – את הספק הבקר מודדים בוואט (הספק)  ובאמפר (זרם) בדומה להספק של המנוע שגם אותו מודדים בוואט, כמו כן יש קשר בין הספק המנוע לבין הספק הבקר, כלומר על מנוע 500 וואט נוכל להתקין בקר שהוא מקסימום 500 וואט (מדובר אך ורק על בקרי בראשלס מכיוון שבקרי תכנות ניתן לתכנת וגם אם הבקר חזק מדי תמיד אפשר להגביל אותו ולשנות את כל ההגדרות שאנו רוצים)

 

יש גם קשר ישיר בין הבקר שאנו רוצים להתקין לבין הסוללה שנמצאת על הכלי, הסבר מפורט על הקשר בין הסוללה לבקר נמצא בקורס אופניים חשמליים.

 

נסכם את הנושא בכך שנגיד שיש המון סוגי בקרים אך לא כל בקר ניתן להתקין על כל מנוע וסוללה, אנו צריכים לבדוק מראש שהבקר שאנו רוצים להתקין מתאים גם למנוע וגם לסוללה וכמובן לוודות שהצג והבקר מתאימים אחד לשני.

 

חשיבות רכישת בקר איכותי

מכיוון שהבקר הוא לב המערכת מומלץ שלא לחסוך בעלויות הבקר ולרכוש מוצר איכותי וחזק, אשר ישפר את תפקודה של המערכת, יספק לאופניים יכולות וביצועים משופרים, וגם יחסוך בחשמל. 

אם אתם רוצים לדעת עוד על הבקר, להתנסות מבחינת פרקטית, להרכיב מערכת חשמלית ולהיות מומחים בתחום אנו מזמינים אתכם ללמוד אצלנו את הקורס מכונאות אופניים חשמליים שאנחנו מעבירים.



מבנה הקורס

לפי שיעורים

01

שיעור ראשון

  • מהו טכנאי?
  • תפקיד הטכנאי.
  • תפקיד הטכנאי בסדנה.
  • ארגז כלים לטכנאי (מה כל טכנאי צריך, תיקונים בסדנה ותיקוני דרך).
  • עמדת טכנאי (איך עמדה שמסודרת נכון משפיעה על העבודה).

02

שיעור שני

  • פירוט כל המרכיבים באופניים וקורקינטים חשמליים (סוללה, בקר, מנוע וכו').
  • מהם אופניים חשמליים? (פירוט על סוגי האופניים חשמליים).
  • מהו קורקינט חשמלי? (פירוט על סוגי הקורקינטים החשמליים).
  • מבנה האופניים והקורקינט החשמליים.
  • היסטוריה ועתיד בתחום הדו הגלגלי.

03

שיעור שלישי

  • החלפת מערכות חשמל מתקדמות לכלל סוגי האופניים והקורקינטים החשמליים.
  • התקנת צגי דיגיטליים ואנלוגיים.
  • התקנת מערכות תאורה + סמני דרך וצופרים חשמליים.

04

שיעור רביעי

  • התקנת מערכות הגנה (אזעקה, GPS, מערכות איתור איתור).
  • פירוט כל המרכיבים באופניים וקורקינטים חשמליים (סוללה, בקר, מנוע וכו').
  • מבנה האופניים והקורקינט החשמליים.

05

שיעור חמישי

  • מה הם מערכות בלימה V Brakes.
  • מהו בלם דיסק רגיל.
  • מהו בלם דיסק שמן.
  • מהם מערכות השמן ואיך מחליפים אותם.

06

שיעור שישי

  • תיקון והחלפת מערכות בלימה 
  • V Brakes.
  • תיקון והחלפת מערכות בלימה דיסק רגיל.
  • תיקון והחלפת מערכות בלימה דיסק שמן.
  • תיקון והחלפת מערכות שמן.
  • החלפת כבל ברקס.
  • החלפת ידית ברקס.

07

שיעור שביעי

  • מהי סוללה?
  • סוגי הסוללות?
  • איך נתאים סוללה לרוכב?
  • בדיקת סוללה.
  • החשמל בסוללה.
  • תפקיד הסוללה באופניים.

08

שיעור שמיני

  • נלמד איך לאתר תקלה במהירות.
  • מהי הדרך היעילה (יעילות = זמן) לפיתרון כל תקלה.
  • מהו בקר?